Sökresultat för Cecilia Wallerstedt...
Rensa filter?
Kategorier: Förskolan Lärare Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Utbildning: administration och organisation
Författarna till denna bok har deltagit i den nationella forskarskolan i kommunikation och relationer som grundläggande för barns lärande (FoRFa).
Bokens kapitel behandlar en rad ämnesområden såsom undervisning, lärande, lek, utvärdering, dokumentation, värdegrundsarbete, boksamtal och berättande. Boken innehåller…
Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: bild och form Läromedel: musik Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
Musikdidaktik i förskolan – Att utveckla barns skapande förmåga är en praktisk och konkret handbok för dig som vill göra musik till ett lärandeobjekt och inte bara ett medel för lärande om andra innehåll.
Förskolan har i uppdrag att varje barn ska få möjlighet att utveckla sin skapande förmåga och sina möjligheter att…
I de senaste skolreformerna har musiken fått en tydligare framskrivning i förskolans och framförallt grundskolans mål. Musik är viktigt, men reduceras ofta till något som ”bara” är kul. Med den här boken vill författarna visa att musikundervisning ytterst handlar om att göra barn till aktiva medskapare i olika…
Förskolan är och har av tradition varit en social arena där just att lära sig vara tillsammans och bli deltagare i grupp varit det centrala. I dag blir dock både förskolan och samhället alltmer individualiserat. I Man ser inte gruppen för alla barn diskuterar vi förskolan i ljuset av spänningsfältet mellan individ och…
Hur utvecklas barns estetiska förmåga i förskola och skola? Hur får man det estetiska att växa och bli ett pedagogiskt mål i sig, i stället för att bara använda det som ett medel för att förbättra andra förmågor? Den här boken ger ett nytt perspektiv på arbetet med att utveckla barns förmågor inom de estetiska områdena…
Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur utvecklas barns estetiska förmåga i förskola och skola? Hur får man det estetiska att växa och bli ett pedagogiskt mål i sig, i stället för att…
Cecilia Wallerstedt har tillsammans med en förskollärare, en fritidspedagog och en grundskollärare planerat, genomfört och analyserat tre lektioner som handlat om begreppet taktart. Hur hör man vad som är tvåtakt och tretakt? Barnen som deltagit i lektionerna har intervjuats efteråt. Att kunna urskilja puls och…
Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: bild och form Läromedel: musik Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
En praktisk och konkret handbok för dig som vill göra musik till ett lärandeobjekt och inte bara ett medel för lärande om andra innehåll.
Förskolan har i uppdrag att varje barn ska få möjlighet att utveckla sin skapande förmåga och sina möjligheter att uttrycka sina erfarenheter genom musik. Boken ger förslag på hur…
Hur kan man bedriva undervisning i förskolan på ett sätt som inte står i motsats till, eller utesluter, lek? Att arbeta lekresponsivt innebär att fokusera på och utveckla kommunikationen mellan barn och vuxna, att vuxna leker tillsammans med barn och därmed bidrar till att…